شرایط تحصیل پزشکی در کانادا
نوشته شده توسط : نغمه محسنی

دلیل‌ گذراندن آزمون MCCQE PART 2 در کانادا

آن دسته از داوطلبینی که موفق به اتمام تحصیل پزشکی در کانادا شده و تمایل به اخذ مجوز شورای پزشکی کانادا (LMCC) دارند، ملزم به شرکت در این آزمون هستند، چرا که نظام‌ های پزشکی کانادا برای صدور مجوز اشتغال پزشکی در مناطق مختلف این کشور، نیاز به مجوز LMCC دارند. به طور کلی تحصیل در رشته‌ های پزشکی در کانادا و فعالیت پزشکی در این کشور و یا سایر کشورها مستلزم رعایت قوانین و ضوابط خاصی است. به همین دلیل پیشنهاد می‌گردد پیش از هرگونه اقدام در این زمینه با وکلای ماهر و مشاوران متخصص موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مشورت نموده و اطلاعات بیشتری را در این مورد کسب نمایید.

تحصیل پزشکی درکاناداشرایط تحصیل پزشکی در کانادا

شرایط صدور مجوز برای آنان به صورت ذیل شرح می‌گردد:

گذراندن آزمون‌های MCCEE: برگزاری این آزمون بر عهده سازمان MCC‌ کانادا می‌ باشد. اگر مصمم هستید در رشته‌ های پزشکی در این کشور به فعالیت بپردازید و فارغ التحصیل یا دانشجوی 20 ماه پیش از پایان تحصیلات در دانشکده پزشکی در خارج از آمریکا و کانادا و دانشکده پزشکی بیماری‌ های استخوان هستید، ابتدا بایستی در این آزمون شرکت کرده و کسب نمره قبولی نمایید. آزمون مذکور به صورت کامپیوتری و به مدت 4 ساعت می‌ باشد. این آزمون با هدف ارزیابی آمادگی کافی جهت وارد شدن به سال اول دوره رزیدنتی و همچنین میزان دانش پایه پزشکی برگزار می‌ شود. گذراندن آزمون MCCQE Part 1: این آزمون نیز به صورت کامپیوتری بوده و به مدت 1 روز می‌باشد. هدف از آزمون MCCQE Part 1، ارزیابی مهارت‌ های پزشکی متقاضیانی است که موفق به دریافت مدرک پزشکی گردیده و قصد دارند به شیوه‌ های بالینی در دوره‌ های کارورزی ورود پیدا کنند، همچنین آزمون MCCQE Part 1 به بررسی دانش، مهارت‌های بالینی و نگرش تعیین شده در اهداف سازمان MCC می‌پردازد.

تحصیل پزشکی در کانادا با مدرک دیپلم

کانادا از جمله کشورهایی است که با توجه به حجم زیاد تقاضای تحصیل در این کشور یکی از گزینه های مناسب برای مهاجرت تحصیلی با مدرک دیپلم می باشد. متقاضیانی که با مدرک دیپلم قصد تحصیل در کشور کانادا را دارند در صورتی که شرایط سنی مناسب برای ورود به دانشگاه را داشته باشند و دیپلم 12 ساله را اخذ نموده باشند می توانند به این کشور از طریق تحصیل مهاجرت نمایند. معمولا افرادی که با مدرک دیپلم قصد ادامه تحصیل در مقطع لیسانس را دارند در سنین بین 18 تا 20 سال قرار دارند. لذا سن متعارف برای مهاجرت تحصیلی افراد متقاضی با مدرک دیپلم به کانادا بین 18 تا 20 است. اگر شخصی با سنی بیش از این میانگین که عنوان شد برای تحصیل در کانادا با مدرک دیپلم اقدام نماید شانس اینکه ویزای تحصیلی این کشور را بدست آورد بسیار پایین خواهد بود. از جمله شرایطی که برای تحصیل کانادا با مدرک دیپلم باید وجود داشته باشد داشتن مدرک زبان مناسب برای تحصیل در مقطع بالاتر است. یعنی این افراد بایستی در وهله اول مدرک زبان آیلتس آکادمیک با نمره 6 را کسب نمایند تا در زمان اخذ پذیرش از دانشگاه آن را ارائه نمایند. با وجود جمیع این شرایط امکان مهاجرت برای تحصیل پزشکی در کانادا با مدرک دیپلم وجود خواهد داشت.

تحصیل پزشکی در کانادا با مدرک لیسانس

نحوه ورود در رشته هایی چون پزشکی و دندانپزشکی با نحوه ورود به این رشته های تحصیلی در کشور ایران بسیار متفاوت است. افرای که قصد تحصیل پزشکی و دندانپزشکی را دارند در ایران بایستی در رقابت فشرده کنکور رشته تجربی برای این  شرکت نمایند اما در کانادا شرایط به شکلی دیگر است. متقاضی ورود به پزشکی یا دندانپزشکی باید بسته به دانشگاه محل تحصیل بین 2 یا 3 یا نهایتا 4 سال در یک رشته در مقطع کارشناسی در رشته های زیستی که اصطلاحا دروس علوم پایه برای رشته های پزشکی می باشد تحصیل نماید. پس از اخذ مدرک لیسانس بایستی در آزمون های سراسری پزشکی به نام MCAT شرکت نمایید و درصورت قبولی وارد دانشکده های پزشکی یا دندانپزشکی آن شوید. پس از آن دانشجویان بعد از 4 تا 5 سال تحصیل در این رشته به اخذ مدرک پزشکی نائل خواهند شد.

تست پذیرش کالج پزشکی در کانادا (MCAT)

آزمون پزشکی در کانادا MCAT یا تست پذیرش، آزمون استاندارد بین المللی است که مبتنی بر کامپیوتر می‌ باشد و برای دانشجویانی برگزار می‌ گردد که قصد تحصیل پزشکی در کانادا، آمریکا و استرالیا را دارند. هدف از این تست، ارزیابی و بررسی مهارت های دانشجویان در زمینه های حل مسئله، تفکر انتقادی، دانش مفاهیم طبیعی، رفتاری و علوم اجتماعی و اصول پیش نیاز برای تحصیل در رشته پزشکی می باشد. ناگفته نماند که آزمون MCAT نه برای کلیه دانشگاه های پزشکی، بلکه صرفا در برخی از دانشگاه ها ضرورت دارد. اما به طور کلی اکثریت دانشگاه های پزشکی در کشورهای کانادا و آمریکا قانون شرکت در آزمون MCAT وجود دارد. دانشگاهی که شرکت در آزمون MCAT جزو پیش نیازهای پذیرش دانشجو محسوب می ‌گردد، شخص دانشجو بایستی در سال سوم تحصیل پیش پزشکی در کانادا در این آزمون شرکت نموده و کسب نمره قبولی کند. در غیر این صورت پذیرش نمی شود.

بخش های اصلی تست MCAT و پیش پزشکی کانادا

همان طور که گفته شد برای تحصیل پزشکی در کانادا در اکثریت دانشگاه های این کشور و همچنین آمریکا، شرکت در تست MCAT و کسب نمره قبولی از الزامات بوده و برگزاری این آزمون عهده سازمان (AAMC) یا همان انجمن کالج های پزشکی آمریکا می‌ باشد. لازم است بدانید برخی دانشکده های پزشکی، تست MCAT را که مدت آن بیشتر از 3 سال باشد را نمی‌ پذیرند. آزمون MCAT که امروزه برگزار می‌گردد شامل 4 بخش اصلی است که عبارتند از اصول بیولوژی و بیوشیمی سیستم های زنده، اصول شیمی و فیزیک سیستم های بیولوژی، اصول روانی، اجتماعی و بیولوژی رفتار و تحلیل انتقادی و مهارت های استدلال. افرادی که تمایل به تحصیل پزشکی در کانادا دارند، در ابتدا بایستی دروس پیش نیاز پزشکی را پشت سر بگذارند.

این دروس عبارتند از:

1-بیولوژی + آزمایشگاه

2-شیمی عمومی + آزمایشگاه

3-شیمی آلی + آزمایشگاه

4-فیزیک + آزمایشگاه

5-انگلیسی

تحصیل پزشکی در کانادا

دوره های رزیدنتی (Post-graduate) در کانادا

دانشجویان مشغول به تحصیل پزشکی در کانادا، در پاییز آخرین سال تحصیلی بایستی وارد دوره های رزیدنتی کانادا (CaRMS) شوند. در ابتدا بیمارستان ها و تخصص های مورد نظر توسط دانشجویان اولویت بندی می‌شود. سپس برنامه های اپلای شده توسط آنان رتبه بندی می‌ گردد. در نهایت این ترجیحات در سیستم پذیرش کامپیوتری وارد شده و سمت رزیدنتی تعیین و مشخص می‌ شود. به طور معمول دریافت پذیرش رزیدنتی چند ماه پیش از اتمام تحصیلات صورت می‌ گیرد.مدت زمان دوره رزیدنتی Post-graduate متناسب با تخصص انتخابی دانشجو متفاوت بوده و تغییر می‌ کند. دوره های رزیدنتی مربوط به پزشکان خانواده به مدت 2 سال طول می‌ کشد و تایید صلاحیت آن از سوی کالج پزشکان خانواده کانادا یا سازمان (CFPC) انجام می‌ گیرد. علاقمندان می‌ توانند سایر شرایط و قوانین حاکم بر دانشگاه های این کشور را از مشاوران و کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت جویا شوند.

حوزه فعالیت رزیدنت ها در کانادا

حوزه فعالیت رزیدنت ها در سال سوم بوده که شامل فوریت های پزشکی، مراقبت از سالخوردگان، اطفال و مادران، مراقبت های موقتی و پزشکی ورزش می‌ گردد. دیگر تخصص های پزشکی در دوره های رزیدنتی از سوی کالج سلطنتی پزشکان و جراحان کانادا تعیین صلاحیت می‌ گردد. بیشتر دوره های رزیدنتی به صورت 5 ساله می‌ باشد. دانشجویان پزشکی داخلی و پزشکی اطفال بایستی دوره های 4 ساله را پشت سر بگذارند. تعداد معدودی از دوره های رزیدنتی وجود دارند که مدت آنها 6 ساله است.این دوره ها شامل جراحی اعصاب، جراحی قلب و بعضی دوره های جراحی عمومی می‌ گردد. پس از گذراندن دوره های رزیدنتی، دوره های تخصص فرعی برای پزشکان وجود دارد. شایان ذکر است دانشجویانی که تحصیل پزشکی در کانادا (M.D) را به اتمام رسانده اند، می‌ توانند بدون گذراندن مرحله کارورزی، مستقیما وارد دوره رزیدنتی شوند اما در اکثریت دوره های پزشکی در کشور آمریکا این گونه نیست و فرد فارغ التحصیل بایستی ابتدا دوره های کارورزی را پشت سر بگذارد.

برنامه اصلی پذیرش رزیدنتی در کانادا

برنامه R-1 Main Residency Match بزرگ ترین برنامه جهت اخذ پذیرش دوره های رزیدنتی در سرویس CaRMS به شمار می‌ رود. به طور قطع کلیه دانشگاه های پزشکی کانادا که مجموعا 17 دانشگاه است، شامل این دوره می‌ شوند. در هر سال، 2 دوره برگزار می‌ گردد که به صورت ذیل خواهد بود: دوره اول دوره اول شامل افرادی می‌ گردد که در تحصیل پزشکی در کانادا فارغ التحصیل شده یا دانشجوی سال آخر پزشکی در کشور کانادا هستند و دوره های رزیدنتی خود را در کشورهای کانادا یا آمریکا پشت سر نگذاشته اند. این دوره، همچنین شامل فارغ‌ التحصیلانی می‌ گردد که تحصیلات خود را در دانشکده بین المللی پزشکی (IMG ها) به پایان رسانده اند و واجد شرایط هستند اما دوره های رزیدنتی را در آمریکا یا کانادا سپری ننموده اند. دوره دوم دوره دوم نیز مختص متقاضیانی است که در دوره اول مورد پذیرش قرار نگرفته اند و یا متقاضیانی که دوره های رزیدنتی خود را در کشورهای آمریکا یا کانادا سپری نموده‌اند. مراحل صدور مجوز تحصیل پزشکی در کانادا صدور مجوز نظام پزشکی برای دانشجویان بین المللی که موفق به پایان پزشکی در کانادا شده اند، ضوابطی دارد.

تحصیل پزشکی درکاناداشرایط تحصیل پزشکی در کانادا

دانشگاهای پزشکی کانادا

دانشگاه مک مستر

دانشگاه گلکری

دانشگاه اتاوا

دانشگاه کویین

دانشگاه شربروک

دانشگاه لیکهد

دانشگاه مموریال نیوفاندلند

توجه کنین که در صورت ارسال درخواست متقاضی جهت مهاجرت به کانادا، این درخواست بر اساس موارد زیر بررسی  و ارزیابی می شود:

میزان تحصیلات
تجربه و سابقه کاری
سن فرد متقاضی
تسلط فرد در زبان فرانسوی یا انگلیسی
 سازگاری او با شرایط کشور کانادا




:: بازدید از این مطلب : 77
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 9 شهريور 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: